logotype
img1

02
Ιαν
2015

ΣΧΕΔΙΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

ΜΑΘΗΜΑ: ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ

ΤΑΞΗ: Γ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

ΕΝΟΤΗΤΑ: ΜΕΤΑΠΟΛΕΜΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ? ΑΤΟΜΟ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΑ

(?ΚΙ ΕΧΟΥΜΕ ΠΟΛΕΜΟ?, ΚΩΣΤΑΣ ΤΑΧΤΣΗΣ ? ?ΖΗΤΕΙΤΑΙ ΕΛΠΙΣ? ?? ΤΟ ΠΟΤΑΜΙ?, ΑΝΤΩΝΗΣ ΣΑΜΑΡΑΚΗΣ)

ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 6-8 ΔΙΔΑΚΤΙΚΈΣ ΩΡΕΣ

ΕΙΣΗΓΗΤΗΣ: ΣΤΑΘΑΚΗ ΦΩΤΕΙΝΗ

ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ:

  1. Οι συγγραφείς των έργων και η εποχή τους
  2. Ιστορικό και κοινωνικό πλαίσιο της εποχής
  3. Τόπος, χρόνος, πρόσωπα των κειμένων
  4. Συναισθήματα προσώπων
  5. Σκέψεις και συναισθήματα γενικά για τον πόλεμο

 

ΣΚΟΠΟΣ:

Να προβληματιστούν  οι μαθητές  γύρω από τις ιδιωτικές και ανθρώπινες όψεις μιας κρίσιμης ιστορικής στιγμής, να κατανοήσουν το γενικό αίσθημα φόβου και ανασφάλειας στη δεκαετία του ?50, τη διαταραγμένη ανθρώπινη ψυχολογία αλλά και την ιδεολογική σύγχυση της εποχής, να εστιάσουν στον παραλογισμό του πολέμου γενικότερα.

ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ

Ομαδοσυνεργατική μέθοδος διδασκαλίας, ανακαλυπτική μάθηση - διαθεματικότητα. Τα κείμενα συνδέονται με ιστορικά γεγονότα της εποχής που μπορούν να αντλήσουν από το βιβλίο της Ιστορίας της γ Γυμνασίου. Επίσης θα επενδύσουν τις παρουσιάσεις τους με τραγούδια (μουσική), ή με αντίστοιχες εικόνες που αφορούν τον πόλεμο γενικότερα (πίνακες ζωγραφικής)

ΜΕΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ? ΥΛΙΚΑ

Σχολικό εγχειρίδιο (Ιστορία της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας  σελ.143-144, 153-159

Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας  )

       Φύλλα εργασίας σε έντυπη και ηλεκτρονική μορφή

       Βιντεοπροβολέας

      Διαδίκτυο(internet), μηχανή αναζήτησης (google)

      Λογισμικό επεξεργασίας κειμένου(Microsoft Word)

     Λογισμικό δημιουργίας παρουσιάσεων(Microsoft powerpoint

    Λογισμικό moviemaker

ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ

Για  μια ικανοποιητική διεξαγωγή  της διδακτικής πρότασης κρίνεται απαραίτητο:

  • Να είναι σχετικά εξοικειωμένοι  οι μαθητές  και ο διδάσκων στη χρήση Τ.Π.Ε.
  • Να υπάρχει εμπειρία των μαθητών σε συνεργατικές δραστηριότητες.
  • Να υπάρχει αγαστή συνεργασία με τον καθηγητή της πληροφορικής.
  • Να έχει εξασφαλισθεί η πρόσβαση στο διαδίκτυο και η δυνατότητα αξιοποίησής του από τους μαθητές, η δυνατότητα χρήσης του προγράμματος επεξεργασίας κειμένου.
  • Να έχουν ενημερωθεί  οι μαθητές για  τον τρόπο εργασίας στο εργαστήριο.
  • Να έχει προηγηθεί η σύσταση των ομάδων, ώστε, με την είσοδό τους  στο εργαστήριο, να πάρουν αμέσως τη θέση τους μπροστά στον υπολογιστή.
  • Να έχει προηγηθεί στην τάξη συζήτηση και θεωρητική παρουσίαση του θέματος, ώστε  οι μαθητές μπαίνοντας στο εργαστήριο να αξιοποιήσουν δημιουργικά το χρόνο τους.

 

                  ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ

Οι μαθητές αφού μελετήσουν τα χαρακτηριστικά της μεταπολεμικής λογοτεχνίας και τα κείμενα με τη βοήθεια του διδάσκοντα συζητούν ή επιλύουν κάποιες απορίες  που τυχόν έχουν στην τάξη. Έπειτα στο εργαστήριο πληροφορικής μελετούν τα φύλλα εργασίας, βρίσκουν τις απαραίτητες διευθύνσεις στο διαδίκτυο, συλλέγουν το υλικό τους και προχωρούν στην εκπόνηση των εργασιών που τους έχουν ανατεθεί. Κατόπιν κάθε ομάδα παρουσιάζει τη δουλειά της στην ολομέλεια της τάξης και τέλος ακολουθεί αξιολόγηση και ετεροαξιολόγηση. Καθ? όλη τη διάρκεια των εργασιών ο ρόλος του διδάσκοντα είναι υποστηρικτικός και καθοδηγητικός, ενώ οι μαθητές είναι αυτοί που αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες και ρόλους, αναπτύσσοντας ο καθένας ξεχωριστά τις δεξιότητες τις οποίες έχει, βοηθώντας παράλληλα και την ομάδα του να φέρει εις πέρας το έργο της.

       ΔΟΜΗ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Αρχικά έχει προηγηθεί στην τάξη η εισαγωγή στη μεταπολεμική λογοτεχνία, ανάγνωση των κειμένων και μια προσπάθεια ερμηνευτικής προσέγγισης με ερωτήσεις και απαντήσεις, επεξήγηση βασικών σημείων ή άγνωστων λέξεων για τους μαθητές(1-2 ώρες). Έπειτα οι μαθητές μετακινούνται στο εργαστήριο πληροφορικής. Είναι χωρισμένοι σε 5 ομάδες με διαφορετικό φύλλο εργασίας η καθεμιά. Η διαδικασία που ακολουθεί είναι: συγκέντρωση του υλικού (1-2 ώρες) και στη συνέχεια  σύνθεση του κειμένου ( Σε αυτή τη φάση της διαδικασίας ο γραμματέας της κάθε ομάδας, δηλαδή ο πιο γρήγορος χρήστης Η/Υ, αναλαμβάνει να γράψει το κείμενο. Κάποιος υπαγορεύει και οι άλλοι συμπληρώνουν ή διορθώνουν) (1-2 ώρες). Κατόπιν παρουσίαση στην τάξη των εργασιών από τον αρχηγό της κάθε ομάδας, καθώς και μια γενική αποτίμηση όσων προηγήθηκαν και τέλος αυτοαξιολόγηση και ετεροαξιολόγηση 

 ( δηλαδή τι πήγε καλά, τι τους δυσκόλεψε, τι θα πρότειναν για τη βελτίωση της διαδικασίας). (1-2 ώρες).

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Ηλεκτρονικές διευθύνσεις, προτεινόμενα τραγούδια, ταινία μικρού μήκους, τηλεοπτική σειρά, θέατρο.

ΔΕΙΤΕ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΤΙΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΤΗΣ Γ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

ΜΠΡΑΒΟ ΠΑΙΔΙΑ! ΠΟΛΥ ΚΑΛΗ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑ!

ΣΤΑΘΑΚΗ ΦΩΤΕΙΝΗ 

ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ