logotype
img1

05
Απρ
2016

 

   Έτοιμο να κλείσει τις μπουκαπόρτες του και να καταδυθεί  σε ένα ταξίδι μάθησης, απόκτησης εμπειριών αλλά και διασκέδασης!

   Ολοκληρώθηκε το δεύτερο και το τρίτο στάδιο της κατασκευής του υποβρύχιου οχήµατος Hydrobot από τους μαθητές του γυμνασίου μας που συμμετέχουν  στο πρόγραμμα Hydrobots σε συνεργασία με  το Ίδρυμα Ευγενίδου.

Πρόκειται για το πρωτότυπο πρόγραμμα θαλάσσιας ρομποτικής !

   Το πρόγραμμα Hydrobots είναι ένα διεθνές project που απευθύνεται σε μαθητές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Το Hydrobot  ανήκει στην κατηγορία των κινουμένων ρομποτικών συστημάτων ROV (remotely operated vehicle – τηλεκατευθυνόμενου οχήματος) που είναι σχεδιασμένα να λειτουργούν σε φυσικό περιβάλλον και πραγματοποιούν μετρήσεις, χρησιμοποιώντας τους αισθητήρες τους.

   Το Hydrobot είναι βασισμένο στο πρωτότυπο πρόγραμμα θαλάσσιας Ρομποτικής SeaPerch το οποίο αναπτύχθηκε στις ΗΠΑ από το εργαστήριο Sea Grant του Τεχνολογικού Ινστιτούτου Μασαχουσέτης (ΜΙΤ).

   Στο δεύτερο στάδιο έγινε η στεγανοποίηση των κινητήρων του υποβρυχίου, χρησιμοποιώντας αδιάβροχες ταινίες με τις οποίες καλύφτηκαν οι μηχανές. Παράλληλα, για τη μέγιστη δυνατή στεγανότητα που χρειάζεται το μηχάνημα σε μεγαλύτερο βάθος, τοποθετήθηκαν οι κινητήρες μέσα σε πλαστικά πλαίσια που περιείχαν λιωμένο κερί ώστε να επιτευχθεί η αδιαβροχοποίησή τους.

   Η επόμενη  διαδικασία  αφορούσε την ενσωμάτωση των τριών προπελών πάνω στους αντίστοιχους κινητήρες. Επιτεύχθηκε  με ισχυρή αδιάβροχη κόλλα δυο μερών ώστε η απόδοσή τους να μην επηρεαστεί από το υγρό περιβάλλον στο οποίο προορίζονται να  δουλέψουν ανελλιπώς.

   Έως την  ολοκλήρωση του δεύτερου σταδίου που αφορούσε το σύστημα της προώθησης  (κινητήρες και προπέλες) , παράλληλα  με την κατασκευή,  γίνονταν και αναφορά,  στο αντίστοιχο μάθημα της χημείας, για τις χημικές ενώσεις και αντιδράσεις που πήραν μέρος κατά την διαδικασία της στεγανοποίησης.

   Η  προσοχή που απαιτούσε αυτό το στάδιο (το ποιο κρίσιμο απ΄ ότι αποδείχτηκε τελικά) δοκίμασε τη υπομονή και τους λεπτού χειρισμούς των επίδοξων΄ναυπηγών΄).

   Στο τρίτο στάδιο, έπρεπε να γίνουν οι συνδέσεις των καλωδίων της τροφοδοσίας (μπαταρίας) με τους κινητήρες και να συναρμολογηθεί  το τηλεχειριστήριο με τους τέσσερις διακόπτες που θα κατευθύνουν  το μικρό ρομπότ μέσα στο νερό, τόσο σε οριζόντια πορεία όσο και σε κατακόρυφη. Η επιδεξιότητα  χεριών και δακτύλων των μαθητών, σε μεγάλα κέφια, επέτρεψε την απόλυτη επιτυχημένη συγκόλληση τόσων πολλών μικροεπαφών πάνω στους διακόπτες!

   Αναφορές σε ηλεκτρικά κυκλώματα, επαφές τάσεις και εντάσεις, εντάχθηκαν σε  μαθήματα  φυσικής  βρίσκοντας εφαρμογή στην αντίστοιχη  ύλη που διδάσκεται.

   Στο τελικό στάδιο, που με ενθουσιασμό περιμέναμε όλοι και ήταν επιτυχές έδωσε την τελική ‘μορφή’ στην κατασκευή μας. Η προσαρμογή όλου του συστήματος  - κινητήρες, προπέλες, καλώδια, πλαίσια στήριξης -  πάνω στον σκελετό του Hydrobot, ήταν μια διαδικασία που υποχρέωσε  τους μαθητές σε ακριβείς χειρισμούς και επανελέγχους για την σωστή προσαρμογή και το ‘δέσιμο’  όλων των εξαρτημάτων του ρομπότ.

   Δοκιμές των κινητήρων εκτός νερού επιτυχημένες, με διαφορετικά φορτία ρεύματος, τηλεχειριστήριο σε πλήρη λειτουργία κάτω από συνεχή παρακολούθηση και καταπόνηση,  προοιωνίζουν την απόλυτη επιτυχία και μέσα στο νερό, που είναι και το τελικό στάδιο της δράσης.

  Τις επόμενες ημέρες θα γίνουν οι πρώτες δοκιμαστικές ‘βυθίσεις’ σε περιβάλλον γλυκού νερού και θα ακολουθήσουν ‘βουτιές’ σε βαθιά αλμυρά νερά!

   Στο Hydrobot  χρησιμοποιώντας απλά υλικά και εργαλεία, θα έχουμε την ευκαιρία να εξερευνήσουμε το υδάτινο περιβάλλον της περιοχής μας και μελλοντικά να πάρουμε  μετρήσεις.

   Με την ολοκλήρωση της βασικής έκδοσης οι μαθητές του σχολείου μας  μπορούν εύκολα να επεκτείνουν το όχημά τους προσθέτοντας αδιάβροχες κάμερες, αισθητήρες, φώτα, και άλλα συστήματα, τα οποία προσδίδουν στο Hydrobot επιπλέον δυνατότητες ώστε να μπορεί να κάνει μετρήσεις βάθους, να λάβει δείγματα νερού για ανάλυση, αλλά και να τραβήξει μοναδικές υποθαλάσσιες φωτογραφίες ή βίντεο!