Κεντρική σελίδα Κεντρική σελίδα
Γενικές πληροφορίες Σύλλογος γονέων και κηδεμόνων

Τοποθεσία
Δραστηριότητες

Τμήματα
Αίθουσες

 

ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
¶γχος

 

ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Η ομάδα αγωγής υγείας του σχολείου μας κατά τη σχολική χρονιά 2001-2002 ασχολήθηκε με το θέμα "Μαθητικό άγχος και τρόποι αντιμετώπισής του".

 


 

Το άγχος είναι μια μορφή ψυχικής διαταραχής, ανησυχίας που πηγάζει από τις δυσκολίες του παρόντος και το άγνωστο αύριο. Το άγχος του ανθρώπου εκδηλώνεται με την αγωνία, τη μεγαλοποίηση των ενδεχομένων κινδύνων, τη δημιουργία φανταστικών κινδύνων και η αίσθηση ενός βρόχου που σφίγγει το λαιμό του.

Η ανασφάλεια προκαλεί το φόβο κάποιας αδιόρατης απειλής και το άγχος αποτελεί μια στάση άμυνας ενάντια στη μελλοντική απειλή. Το άγχος είναι περισσότερο κοινωνική, παρά ψυχοσωματική ασθένεια κι έτσι επιβάλλεται άμεση επίλυση των κοινωνικών προβλημάτων που το προκαλούν. Ο σύγχρονος άνθρωπος προσπαθώντας να βελτιώσει το βιοτικό του επίπεδο, καταπιέζεται από το άγχος. Όμως το αντίδοτο του άγχους δε βρίσκεται στις ψυχαναλύσεις και στα ψυχοφάρμακα, γιατί πρέπει να εξαλειφθούν οι κοινωνικές αιτίες που το προκαλούν. Σήμερα η δημιουργία έγινε άγχος, το οποίο οδηγεί στην κατακόρυφη πτώση της απόδοσης του ανθρώπου στην εργασία του. Πειράματα με ανθρώπους σε αυστηρή απομόνωση, έδειξαν ότι η τέλεια αποστέρηση εξωτερικών ερεθισμάτων, τους δημιούργησε πολύ γρήγορα πνευματική σύγχυση, ακόμα και παραισθήσεις ή συμπτώματα παρόμοια με αυτά της σχιζοφρένειας. Το ευστρές –ψυχική εφορία- είναι το αντίθετο από τη στενοχώρια -κακό άγχος-. Γεγονότα που προκαλούν ευστρές μας ανακουφίζουν ψυχικά. Οι πιο συνηθισμένες πηγές ανακούφισης είναι η εκπλήρωση ενός σκοπού και η επίτευξη στόχων.

Ορισμός άγχους: ¶γχος είναι ένα συναίσθημα που βιώνεται ως ένας επαπειλούμενος, αόριστος κίνδυνος. Είναι ένα δυσβάσταχτο συναίσθημα, που με κάθε μέσον ο άνθρωπος προσπαθεί να αποφύγει ή να τροποποιήσει. Πολλές φορές όμως οι άνθρωποι το εκλαμβάνουν ως σωματική αρρώστια γιατί δεν έχουν επίγνωση του γεγονότος ότι έχουν άγχος. Αυτό συμβαίνει επειδή, εκτός από τα καθαρά ψυχολογικά συμπτώματα άγχους υπάρχουν και πλήθος σωματικά συμπτώματα άγχους.

Συμπτώματα άγχους:

Ψυχολογικά: εσωτερική ένταση, αγωνία, αναστάτωση, νευρικότητα, έξαψη, ταραχή, ευερεθιστικότητα, υπερένταση, δυσκολία στη συγκέντρωση, στην προσοχή, εύκολη κούραση, υπερβολική ανησυχία για κάτι ασήμαντο, δυσκολίες στη μνήμη, εύκολη απογοήτευση, ανασφάλεια, αβεβαιότητα, δεν αισθάνεται βολικά, δεν είναι χαλαρός-ή, εύκολα αιφνιδιάζεται, αναπτύσσει διάφορες φοβίες (δηλαδή να φοβάται πράγματα και καταστάσεις που με τη λογική το καταλαβαίνει ότι δεν έπρεπε να φοβάται).

Σωματικά: αυτά ποικίλουν και περικλείουν όλα τα συστήματα του ανθρώπινου οργανισμού.

Καρδιαγγειακό: ταχυκαρδία, αρρυθμία, φτερουγίσματα, πόνος στο στήθος, δύσπνοια.

Αναπνευστικό: πίεση, βάρος στο στήθος, αίσθημα πνιγμού, αίσθημα ότι λείπει αέρας, αναστεναγμοί.

Γαστρεντερικό: δυσκολία στην κατάποση, βάρος στην κοιλιά, ναυτία, εμετοί, βορβορυγμοί, ευκοιλιότητα ή δυσκοιλιότητα.

Ουρογεννητικό: συχνουρία, ανικανότητα στους άντρες, αμηνόρροια –ψυχρότητα στις γυναίκες.

Μυοσκελετικό: αστάθεια της φωνής, τρίξιμο δοντιών, τρεμούλες, μυϊκοί σπασμοί, πόνοι στους μυς.

Νευρικό: σωματική κόπωση, αδυναμία, μουδιάσματα, εξάψεις, κρυάδες, θόλωση οράσεως, ξηρότητα στόματος, ιδρώτες, ανατριχίλες, πονοκέφαλοι. 

Το άγχος πιστεύεται ότι παράγεται από έναν ενδοιασμό παραγόντων όπως είναι:

1)κληρονομικοί, 2) προσωπικότητα, 3) φυσικό περιβάλλον, 4) κοινωνικό περιβάλλον.

Όμως, ψυχική ομοιόσταση – ισορροπία – υγεία επιτυγχάνεται όταν υπάρχει ισορροπία μεταξύ των τμημάτων της προσωπικότητας του ατόμου και του εξωτερικού περιβάλλοντος. Ένα καλά προσαρμοσμένο άτομο διαθέτει τέτοια στοιχεία στην προσωπικότητά του, ώστε κάθε στιγμή να έχει άμεση επαφή με τις απαιτήσεις της πραγματικότητας, να ικανοποιούνται ως ένα βαθμό οι ενστικτώδεις απαιτήσεις.

ΑΓΧΟΣ = ΣΥΓΚΡΟΥΣΗ = ΣΗΜΑ ΚΙΝΔΥΝΟΥ

Το άγχος μπορεί να εκδηλωθεί για προηγούμενες συγκρούσεις αλλά το ψυχικό όργανο αναζητά μια νέα ισορροπία, μια νέα προσαρμογή. Οι άνθρωποι, ενώ κρύβουν τις υπόλοιπες ψυχικές διαταραχές, δε χάνουν ευκαιρία να μιλήσουν για το άγχος τους. Μια πρώτη εξήγηση έγκειται:

1) στην παγκοσμιότητά του, 2) στην ελλιπή και νεφελώδη περιγραφή του, 3) στην εντύπωση ότι μπορεί να είναι και προσόν.

Όταν νομίζουμε πως δεν μπορούμε να αποφύγουμε το άγχος, δεν προσπαθούμε να βρούμε τρόπους να το πολεμήσουμε.

Οι γυναίκες επισκέπτονται συχνότερα τις υπηρεσίες υγείας απ’ ότι οι άνδρες. Σε γενικές γραμμές, το αντρικό φύλο είναι πιο ευάλωτο σε αρρώστιες, ωστόσο οι γυναίκες αναφέρουν τόσο συχνά τα συμπτώματά τους, ώστε δημιουργείται τελικά μια εντύπωση υπερίσχυσης της νοσηρότητας του γυναικείου φύλου.

ΑΓΧΟΣ ΚΑΙ ΓΥΝΑΙΚΑ

Χαρακτηριστικά της προσωπικότητας της γυναίκας:

Οι γυναίκες έχουν λεκτική ικανότητα. Ακόμη, είναι πιο εύκολες στο να αναγνωρίσουν ότι κάτι δεν πάει καλά στα αισθήματα της ψυχολογικής αναστάτωσης. Οι γυναίκες εκφράζουν δυσκολίες και προβλήματα, ενώ οι άντρες αντιμετωπίζουν τα προβλήματά τους με αυτοέλεγχο.

Οι γυναίκες δεν αντέχουν τα συμπτώματα του άγχους και της κατάθλιψης.

Οι περισσότερες γυναίκες έχουν ελάχιστη αυτοπεποίθηση, πολλά αισθήματα ενοχής και ανεπάρκειας. Οι άντρες συνήθως αναζητούν βοήθεια για να νιώσουν οι ίδιοι καλύτερα…

Οι γυναίκες αγχώνονται και καταθλίβονται περισσότερο από τους άντρες όταν ορισμένα σημαντικά και βασικά θέματα πάνε στραβά.

Η γυναίκα με ανησυχίες συχνά αντιμετωπίζει τη δυσπιστία του οικογενειακού περιβάλλοντος, ως προς την κρισιμότητα της ψυχολογικής της κατάστασης, πράγμα που μπορεί να την οδηγήσει στην απελπισία. Έτσι αναζητά κάποιον να μιλήσει…

Στις δύσκολες συναισθηματικές σχέσεις του σύγχρονου ανθρώπου για τη γυναίκα είναι ζωτικής σημασίας η ύπαρξη μιας σωστής βαθιάς ειλικρινούς σχέσης με το σύζυγο ή φίλο.

Η μεγαλύτερη υπηρεσία που μπορεί να προσφέρει η γυναίκα στην κοινωνία είναι να είναι ευτυχισμένη. Η γυναίκα είναι ευνοούμενη απ’ τη φύση. Είναι προικισμένη με το σπάνιο χάρισμα της λεκτικής επικοινωνίας σε άρτιο βαθμό, έχει επίγνωση των προβλημάτων της, αναζητά βοήθεια γι’ αυτά. Ίσως η ανατροφή των γυναικών των επόμενων γενεών τις απαλλάξει απ’ την ενοχή, τη χαμηλή αυτοεκτίμηση, την απαγόρευση της επιθυμίας, ώστε να απαλλαγούν απ’ τις κακοδαιμονίες που την κάνουν καταθλιπτική, νευρική κι απελπισμένη.

ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΓΟΝΕΙΣ ΓΙΑ ΝΑ ΠΕΡΙΟΡΙΣΟΥΝ ΤΟ ΑΓΧΟΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ.

·        Δείξτε μας στοργή! Αφήστε μας να ξέρουμε ότι μας αγαπάτε.

·        Αγκαλιάστε μας συχνά. Χτίστε την αυτοεκτίμησή μας. Νιώστε τις ανάγκες μας και βοηθήστε μας να λύσουμε τα προβλήματά μας.

·        Αφιερώστε μας κάποιες ώρες κάθε μέρα. Δώστε μας την ευκαιρία να μιλήσουμε για ότι μας ευχαριστεί ή μας αγχώνει στη ζωή. Δείξτε μας ότι καταλαβαίνετε και παίρνετε στα σοβαρά τις ανησυχίες μας.

·        Οργανώστε τακτικές οικογενειακές συναντήσεις για να συζητάμε όλοι μαζί τις δραστηριότητες και τα προβλήματα της οικογένειας. Δώστε μας την ευκαιρία να μιλήσουμε. Προσπαθήστε να λύνετε τα προβλήματα.

·        Συζητήστε μαζί μας τα προβλήματα [π.χ. κάποια αρρώστια, διαζύγιο, ναρκωτικά, αλκοολισμό κ.α]. Εξηγήστε μας πώς νιώθετε και ρωτήστε πώς νιώθουμε κι εμείς, προσπαθήστε να βρείτε μαζί μας τις λύσεις.

·        Χρησιμοποιήστε χιούμορ και ευγένεια, όχι διαταγές, θυμό ή σαρκασμό όταν μας ζητάτε να κάνουμε κάτι.

·        Εξετάστε τις καταστάσεις που μας προκαλούν άγχος και προσπαθήστε να τις αλλάξετε ή να τις αποφύγετε.

·        Εφοδιάστε μας μ’ ένα αίσθημα σιγουριάς καθιερώνοντας καθημερινές συνήθειες.

·        Μην ξεχνάτε ότι έχουμε προβλήματα. Χρειαζόμαστε και εμείς αγάπη, υπομονή και κατανόηση ακριβώς όπως και εσείς.

·        Προσπαθήστε να μας δείχνετε εμπιστοσύνη σε εμάς και να ανταμείβετε τα θετικά μας στοιχεία άσχετα με τις επιδόσεις μας.

·        Αν μπορείτε να μας βοηθάτε στα μαθήματα.

·        Να μας αφήνετε ελεύθερο χρόνο και να μη μας φορτώνετε με πολλές εξωσχολικές δραστηριότητες.

·        Όσο μπορείτε να φροντίζετε για την καλή μας διατροφή.

·        Να είστε δίπλα μας, να μας εμψυχώνετε ακόμη και στην περίπτωση της αποτυχίας.

·        Να φροντίζετε να υπάρχουν ιδανικές συνθήκες για τη μελέτη μας [π.χ. ησυχία].

·        Να μας ενθαρρύνετε με βιβλία στη γνώση.

·        Να συμβουλευτείτε έναν ειδικό.

ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΣΤΟΥΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ ΓΙΑ ΝΑ ΠΕΡΙΟΡΙΣΟΥΝ ΤΟ ΑΓΧΟΣ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ

ΤΙ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΚΑΝΟΥΝ

1.      Να μιλούν στους μαθητές ήρεμα και με υπομονή ώστε να τους καταλάβουν.

2.      Να συζητούν με τους μαθητές τα προβλήματά τους και να προσπαθούν να βρουν λύσεις.

3.      Να δίνουν κάποιες οδηγίες για το πώς να ξεπεράσουν το σχολικό άγχος, ιδιαίτερα πριν από το διαγώνισμα. Με λίγες ενθαρρυντικές κουβέντες, μπορεί να επηρεαστεί ακόμη και η επίδοση.

4.      Να δημιουργούν την κατάλληλη ατμόσφαιρα-κλίμα συνεργασίας, ώστε οι μαθητές να αισθάνονται και να λειτουργούν καλύτερα.

5.      Να στηρίζουν και όχι να απορρίπτουν τους μαθητές, όταν δεν είναι καλοί σε κάποιο μάθημα.

6.      Να ενδιαφερθούν και να οργανώσουν καλύτερα προγράμματα για τους μαθητές και μοναδική προσωπικότητα.

7.      Να δίνουν το μήνυμα ότι κάθε μαθητής είναι αποδεκτός στο σχολείο έτσι όπως είναι.

8.      Να εμφανίζουν τα μαθήματα ως ευκαιρία για γνώση παρά για μεγάλη βαθμολογία.

ΤΙ ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΚΑΝΟΥΝ

1.      Να μη φορτώνουν τους μαθητές με πολλή δουλειά για το σπίτι γιατί και οι μαθητές θέλουν λίγη ξεκούραση.

2.      Να μην κρίνουν συνολικά ένα μαθητή για μια μέρα κακής επίδοσης.

3.      Να μη χωρίζουν τους μαθητές σε κατηγορίες με κριτήριο την επίδοσή τους.

4.      Να μη χρησιμοποιούν κριτικό ύφος.

Οι τύποι των μαθητών

Λίγο πριν από το διαγώνισμα οι μαθητές αισθάνονται σαν πολεμιστές

Στην πλειονότητα τους σα σε … «ναρκοπέδιο» όταν κάθονται μπροστά από τη λευκή κόλα της γραπτής εξέτασης και περιμένουν. Τα λεπτά τους φαίνονταί ώρες και η αργή εκφώνηση του θέματος, από τον καθηγητή, μοιάζει σαν την ετυμηγορία του δικαστηρίου όταν αναγγέλλει την «ποινή στον κατηγορούμενο»!

Υπάρχουν πολλοί «τύποι» μαθητών, που εμφανίζουν διαφορετικές αντιδράσεις στις εξετάσεις. ¶λλοι περισσότερο άλλοι λιγότερο, επηρεάζονται από το στρες που μεταδίδουν τα διαγωνίσματα. Ένας καθηγητής όταν μπαίνει για πρώτη φορά στην τάξη αντιλαμβάνεται αμέσως τους διάφορους «τύπους» μαθητών και πως αυτοί αισθάνονται λίγο πριν την ώρα του διαγωνίσματος. Δεν είναι όλα τα παιδιά ίδια ούτε αντιδρούν με τον ίδιο τρόπο στις εξετάσεις… 

Ο «αγχώδης»

Πρόκειται για τον πλέον συνηθισμένο τύπο μαθητή. Βρίσκεται στην κορυφή της κλίμακας του άγχους.  Παρουσιάζει έντονη αλλαγή στη συμπεριφορά του και εμφανίζει διάφορα ψυχοσωματικά συμπτώματα.

Ο «συγκροτημένος»

Αυτός ο «τύπος» μαθητή είναι σίγουρος για τον εαυτό του.  Ξέρει τι κάνει. «Πάω να δώσω εξετάσεις και θα γράψω καλά » σκέφτεται.  Αυτός ο μαθητής δείχνει να είναι ήρεμος.  Μετέχει στη διαδικασία των εξετάσεων και αποδέχεται το οποιοδήποτε αποτέλεσμα.

Ο «αδιάφορος»

Πρόκειται για τον «τύπο» του παιδιού που κάνει αυτά που θέλει.  Θα λέγαμε πως είναι ο… «συνειδητοποιημένος»της παρέας. Δεν έχει καθόλου άγχος για τις εξετάσεις αφού δεν τον ενδιαφέρουν. Αλλά και η οικογένεια του γνωρίζει καλά ότι θα αποτύχει.

ΠΩΣ ΝΑ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΕΤΕ ΤΟ ΑΓΧΟΣ ΤΩΝ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ

Μια δύσκολη δοκιμασία για όλους τους μαθητές είναι οι εξετάσεις. Είναι γνωστό εξάλλου ότι οι μαθητές κατά την περίοδο των εξετάσεων κυριεύονται από άγχος. Διάφοροι παιδοψυχολόγοι προτείνουν στους μαθητές τρόπους για να το αντιμετωπίσουν. Σύμφωνα μ’ αυτούς ο τρόπος μελέτης θα πρέπει να είναι μεθοδικός. Δηλαδή οι μαθητές δε θα πρέπει να αφήνουν το διάβασμα για την τελευταία στιγμή, αλλά θα πρέπει να έχουν δημιουργήσει ένα πρόγραμμα στο οποίο θα συμπεριλαμβάνονται και διαστήματα ανάπαυλας, γιατί διαφορετικά θα φτάσουμε στην υπερκόπωση. Δε θα πρέπει να καταναλώνονται καφέδες ή άλλα διεγερτικά, γιατί υπάρχει κίνδυνος να δημιουργηθεί υπερένταση. Την ώρα της μελέτης τίποτα δε θα πρέπει να τους αποσπά την προσοχή από το διάβασμα. Ο προγραμματισμός που έχει δημιουργηθεί πρέπει να είναι επίσης και ευέλικτος για τυχόν απροσδόκητα – π.χ. επισκέψεις φίλων-. Ακόμη πρέπει να προσεχτεί η διατροφή και ο χρόνος του ύπνου.

Όταν έρθει η ώρα του διαγωνίσματος ο μαθητής θα πρέπει να σκεφτεί πρώτα πως θα απαντήσει στα ερωτήματα αλλά και πόσο χρόνο θα του πάρει η απάντηση κάθε ερωτήματος. Είναι λάθος η γρήγορη απάντηση των θεμάτων. Οι μαθητές καλό είναι να χαλαρώσουν και να αποφύγουν τις απαισιόδοξες εσωτερικές συζητήσεις. Επίσης πρέπει οι ίδιοι να είναι σίγουρη για τον εαυτό τους, μην αποκλείοντας όμως ένα άτυχο αποτέλεσμα. Καλό επίσης για τους μαθητές είναι να πηγαίνουν στο εξεταστικό κέντρο αρκετά νωρίτερα για να εξοικειωθούν με το περιβάλλον. Στο εξεταστικό κέντρο θα ήταν καλό να αποφευχθούν τα πηγαδάκια των μαθητών αλλά και των γονιών. Οι γονείς όμως για να συνοδέψουν τα παιδιά τους θα πρέπει πρώτα να τα ρωτήσουν. Τέλος για να έρθει η επιτυχία απαραίτητη προϋπόθεση εκτός από τα παραπάνω βήματα που πρέπει να ακολουθηθούν είναι και η στήριξη των γονέων σε οποιοδήποτε αποτέλεσμα.

O δεκάλογος για αντιμετώπιση του άγχους ΣΤΙΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ.

Να νικήσει κάποιος το άγχος των εξετάσεων, οπωσδήποτε δεν είναι εύκολη υπόθεση. Ωστόσο, υπάρχουν τρόποι για να μετριασθεί και να ελεγχθεί, ακολουθώντας τις απλές συμβουλές του παρακάτω δεκάλογου.

1.      ΜΗΝ ξεκινήσετε με την ιδέα «δεν μπορώ, δε θα τα καταφέρω».

2.      ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΤΕΙΤΕ πολύ καλά. Δεν αρκεί όμως η προετοιμασία αν δεν έχετε εμπιστοσύνη στον εαυτό σας.

3.      ΞΕΚΙΝΗΣΤΕ νωρίς για το εξεταστικό κέντρο, αλλά αποφύγετε τα «πηγαδάκια». Οι συζητήσεις είναι δυνατό να σας πανικοβάλλουν.

4.      ΕΞΟΙΚΕΙΩΘΕΙΤΕ με το χώρο του εξεταστικού κέντρου.

5.      ΜΗ σκέφτεστε τις εξετάσεις-προσπαθήστε να ηρεμήσετε και να χαλαρώσετε.

6.      ΕΤΟΙΜΑΣΤΕ από πριν σχέδιο βάσεις του οποίου θα απαντήσετε στις ερωτήσεις. Μην τις αφήσετε να φανούν βουνό.

7.      ΜΗΝ πάτε με άδειο στομάχι. Φάτε κάτι ελαφρύ και πάρτε μαζί σας τσίχλες και καραμέλες.

8.      ΑΠΟΦΑΣΙΣΤΕ αν θέλετε να σας συνοδεύσουν οι γονείς. Συνήθως μεταφέρουν και το δικό τους άγχος στον υποψήφιο.

9.      ΜΗ διαβάσετε και κοιμηθείτε νωρίς το βράδυ πριν από τις εξετάσεις.

10.  ΕΧΕΤΕ στο νου πως η αποτυχία είναι επίσης πιθανό αποτέλεσμα. Έχετε οπωσδήποτε και άλλες ευκαιρίες, ακόμη και μέσω των Γενικών Εξετάσεων.

Ιδέες για να αντιπετωπίσουμε το άγχος.

*¶ρωμα στο μαξιλάρι:

Μια μέρα γεμάτη στρες προμηνύει, συνήθως, μια νύχτα αγρύπνιας. Για να καταπολεμήσετε την αϋπνία βάλτε στο μαξιλάρι σας μερικές σταγόνες αιθέριο έλαιο φασκόμηλο.

*Η θεωρία της συμπεριφοράς:

Να αλλάξουμε τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζουμε τα προβλήματα.

*Χαλαρωτικό μπάνιο:

Κάντε ένα χαλαρωτικό μπάνιο ή ντους με αιθέρια έλαια.

*Η ανάπαυση του ματιού:

Ξαπλώστε στο πάτωμα ή σε κρεβάτι με σκληρό στρώμα , βάλτε κάτω από τον αυχένα σας μια πετσέτα τυλιγμένη σε ρολό και επάνω στα μάτια σας τις έτοιμες κομπρέσες από χαμομήλι.

«Αδειάστε» το κεφάλι σας από κάθε σκέψη.

*Πίνετε νερό:

Εξαιτίας της υπερκόπωσης, το σώμα δεν αποβάλλει κανονικά τις τοξίνες του κι όλες οι λειτουργίες του γίνονται με αργό ρυθμό. Έτσι εξηγείται το αίσθημα της συνεχούς κόπωσης. Η μεγάλη κατανάλωση νερού βοηθάει στην αποβολή τοξινών.

*Βιταμίνη C:

Πίνετε χυμούς, τρωτε φρούτα, η βιταμίνη C είναι «μια από τις ιδανικές ουσίες για την καταπολέμηση του καθημερινού άγχους».

*Αφεψήματα:

Τα διάφορα φυτά που έχουν χαλαρωτικές ιδιότητες ,όπως το χαμομήλι, το φασκόμηλο, το τίλιο, βοηθούν στη μείωση του άγχους.

*Η ευεργετική θάλασσα:

Η θαλασσοθεραπεία κάνει πραγματικά θαύματα ακόμα και σε όσους υποφέρουν από έντονο άγχος. Γιατί το νερό της θάλασσας ηρεμεί το νευρικό σύστημα.

*Πάντα την ίδια ώρα:

Δεν υπάρχει τίποτα χειρότερο από την έλλειψη ύπνου για να επιδεινώσει τις συνέπειες του άγχους. Γι αυτό, τακτικό ωράριο στον ύπνο. Προσπαθήστε να πηγαίνετε στο κρεβάτι σχεδόν την ίδια ώρα.

*Ακολουθείτε το βιολογικό σας ρολόι:

Κάθε άτομο έχει το δικό του, προσωρινά ρυθμισμένο, βιολογικό ρολόι. Αν είστε τύπος περισσότερο «πρωινός» προγραμματίστε να κάνετε το πρωί τις πιο σημαντικές πνευματικές και σωματικές δραστηριότητες σας. Και φροντίστε να κοιμάστε νωρίς το βράδυ. Αν πάλι, είστε «βραδινός» τύπος, κάντε το αντίθετο.

*Η σιωπή είναι χρυσός

Σωπαίνετε όσο πιο πολύ μπορείτε και αφήνετε τους άλλους να μιλούν, γιατί η ομιλία αυξάνει την αρτηριακή πίεση ενώ η σιωπή την ελαττώνει.

Ευκαιρίες για γέλιο:

Ένα τρελό γέλιο είναι πάντα ο καλύτερος τρόπος για να χαλαρώνετε. Αναζητήστε φίλους με χιούμορ.

Μειώστε τους καφέδες:Προσπαθήστε να μειώσετε τους καφέδες ή να πίνετε καφέ χωρίς καφείνη.

Μουσικοθεραπεία:

Ακούστε κλασική μουσική. Η μουσικοθεραπεία καταπολεμά το άγχος.

Όχι στην έλλειψη του αέρα:

Όταν βρισκόμαστε κάτω από την επήρεια του άγχους, αναπνέουμε χειρότερα, με αποτέλεσμα το διάφραγμά μας να στενεύει, τα κύτταρά μας να υποφέρουν από έλλειψη οξυγόνου και να νιώθουμε εξουθενωμένοι γι αυτό χρειάζεται να είμαστε σε καλή φυσική κατάσταση.

Τεντωθείτε:

Κάτω από την επίδραση του άγχους όλοι οι άνθρωποι έχουμε την τάση να πιέζουμε το σώμα μας με αποτέλεσμα οι μύες να σφίγγονται, η πλάτη να καμπουριάζει και να χάνουμε άδικα ενέργεια. Για να την ξαναβρούμε, είναι αρκετό να αποκτήσουμε τη συνήθεια να τεντωνόμαστε πολλές φορές την ημέρα.

Μασάζ:

Τίποτα δεν είναι πιο αποτελεσματικό από ένα καλό μασάζ, για το χαλάρωμα των μυών και τη μείωση του άγχους.

Θεραπεία με μαγνήσιο:

Μια από τις αρετές του μαγνησίου είναι και η μείωση του νευρικού ερεθισμού. ¶φθονο μαγνήσιο υπάρχει στους ξηρούς καρπούς και στα όσπρια, στα φυτικά έλαια, στη σοκολάτα και στα πλήρη δημητριακά.

Η ευεργετική ιδιότητα της σοκολάτας:

Η σοκολάτα είναι πραγματικά πολύτιμη για όσους υποφέρουν από άγχος γιατί είναι πλούσια σε βιταμίνες B μαγνήσιο και σίδηρο ,ενώ η γεύση της είναι απολαυστική.

Περπάτημα, ποδήλατο

Η τακτική σημαντική άσκηση τουλάχιστον δύο φορές την εβδομάδα, εξουδετερώνει την πίεση. Αποφεύγετε, όμως, τα σπορ που χρειάζονται μεγάλη μυϊκή προσπάθεια ή που είναι πολύ ανταγωνιστικά. Καλύτερα να διαλέξετε την πεζοπορία, το κολύμπι, το τένις ή παίξτε.

Έχετε άγχος?

Μπορείτε να το μετρήσετε!

Σύμφωνα με την πηγή: http://sandbox.xecox.com/pair/cw/testing.html

Τον τελευταίο καιρό:

1.Αισθάνομαι έντονη θλίψη, θυμό και γενικότερα με ενοχλούν τα πάντα? 

ΝΑΙ __ ΟΧΙ __

2.Έχω χάσει το ενδιαφέρον μου για δραστηριότητες τις οποίες παλιότερα έκανα με μεγάλη ευχαρίστηση?

ΝΑΙ __ ΟΧΙ __

3.Θέλω να κοιμάμαι συνεχώς ή κοιμάμαι πολύ λίγο?

ΝΑΙ __ ΟΧΙ __

4.Έχω χάσει ή έχω πάρει κιλά, ενώ η όρεξή μου δεν είναι σταθερή?

ΝΑΙ __ ΟΧΙ __

5.Ξεσπάω σε κλάματα χωρίς λόγο?

ΝΑΙ __ ΟΧΙ __

6.Δεν μπορώ να συγκεντρωθώ, να θυμηθώ εύκολα πράγματα και γεγονότα?

ΝΑΙ __ ΟΧΙ __

7.Κουράζομαι πολύ εύκολα και χωρίς προφανή λόγο?

ΝΑΙ __ ΟΧΙ __

8.Προτιμώ να μείνω μόνος-η μου παρά να κάνω παρέα με άλλους?

ΝΑΙ __ ΟΧΙ __

9.Αισθάνομαι ότι δεν αξίζω τίποτα, ότι είμαι ανάξιος-α?

ΝΑΙ __ ΟΧΙ __

10.Αισθάνομαι ότι όλοι είναι εναντίον μου?

ΝΑΙ __ ΟΧΙ __

Αποτελέσματα!

Αν έχετε απαντήσει ΝΑΙ σε περισσότερες από 5 ερωτήσεις, τότε το άγχος σας έχει καταβάλει

Σταματήστε να κάνετε αρνητικές σκέψεις για τον εαυτό σας και συλλογιστείτε ότι είστε αρκετά ικανοί-ες και πως τα καταφέρνετε θαυμάσια χωρίς να χρειάζεται να επιδιώκετε την τελειότητα. Μη διστάζετε να ξεκλέψετε χρόνο  από το διάβασμά σας προκειμένου να ασχοληθείτε με πράγματα που σας ευχαριστούν και σας βοηθούν να διατηρείται ένα ξεκάθαρο μυαλό, όπως να μιλάτε στο τηλέφωνο με φίλους, να πηγαίνετε κινηματογράφο κ.λπ. Σημαντικό είναι επίσης να μη θέτετε γενικούς στόχους η επίτευξη των οποίων είναι δύσκολη, αλλά μικρούς και απτούς, τους οποίους καλό είναι να ιεραρχείτε με βάση τις προτεραιότητές σας. Μην ξεχνάτε να τρέφεστε σωστά, να ασκείστε, να αποφεύγετε τους πολλούς καφέδες και το κάπνισμα και να επιδιώκετε να έχετε καλές σχέσεις με την οικογένεια και τους φίλους σας!

- Αν έχετε απαντήσει ΝΑΙ σε λιγότερες από 5 ερωτήσεις, τότε είτε δεν έχετε καθόλου άγχος, είτε καταφέρνετε να το διαχειρίζεστε με κάποιον τρόπο, ώστε να μη σας δημιουργεί πρόβλημα!

Η πρώτη εναλλακτική πάντως θα ισχύει σε σπάνιες περιπτώσεις, καθώς αφορά ως επί το πλείστον τους αδιάφορους υποψηφίους που δεν περιμένουν κάτι από τη συμμετοχή τους στις Πανελλήνιες εξετάσεις. Για εσάς, όμως, που ανήκετε στη δεύτερη κατηγορία, αξίζει να σημειώσουμε ότι καταφέρνετε να κρατάτε τις ισορροπίες, καθώς το καθημερινό στρες και το άγχος δε σας μπλοκάρουν, αλλά σας κινητοποιούν και σας βοηθούν να αποδίδετε καλύτερα. Ας μην ξεχνάμε ότι τα μέτρια επίπεδα άγχους είναι απαραίτητο να υπάρχουν προκειμένου να κινητοποιηθεί ο οργανισμός για την επίτευξη ενός στόχου!

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΑ 3 ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΑ

ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ (1ο)

Αιτίες δημιουργίας άγχους στη σχολική κοινότητα

ΕΡΩΤΗΣΗ

ΝΑΙ

ΟΧΙ

1) Βαθμοθηρία:

34

47

2) Ανταγωνισμός αγοριών-κοριτσιών:

15

68

3) Πίεση από το βεβαρημένο σχολικό πρόγραμμα:

66

17

4) Εξωσχολικά μαθήματα-φροντιστήρια:

61

25

5)Πίεση χρόνου - ελάχιστος ελεύθερος χρόνος:

62

20

6) Εξετάσεις σχολείου:

60

29

7) Η έμμονη ιδέα της αποτυχίας σε κάποια σχολή:

30

53

8) Πίεση γονέων για καλύτερη απόδοση:

28

55

9) Έλλειψη αυτοπεποίθησης:

20

65

10) Μειωμένη απόδοση στα μαθήματα:

30

52

11) Απροετοίμαστοι στα μαθήματα της ημέρας:

38

45

12) Να μη χαρακτηριστούμε ως “φυτά”, όταν είμαστε καλοί μαθητές:

16

67

13) Να κερδίσουμε την συμπάθεια των καθηγητών:

38

35

14) Αποδεκτοί σε παρέες:

38

45

15) Ωράριο βραδινής εξόδου:

25

58

16) Αναφέρετε άλλες αιτίες:

 

 

α) Απαιτήσεις των καθηγητών

2

 

β) Οι τιμωρίες

1

 

γ) Διάλειμμα

2

 

δ) Μας βρίζουν οι καθηγητές και μας βαράνε και μας μισούν όπως η . . . . . .

2

 

ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ (2ο)

Αιτίες δημιουργίας άγχους στη σύγχρονη νεολαία

ΕΡΩΤΗΣΗ

ΝΑΙ

ΟΧΙ

1) Ανεργία-Επαγγελματική αποκατάσταση:

39

38

2) Οικογενειακά προβλήματα:

16

62

α. διαζύγιο γονέων:

24

53

β. σοβαρό ατύχημα σ’ έναν από τους δύο γονείς:

27

50

3) Κοινωνική ανισότητα:

29

47

4) Μοναξιά:

30

40

5) Εσωστρέφεια:

30

46

6) Σχέσεις με το αντίθετο φύλο:

29

48

7) Εξωτερική εμφάνιση:

47

30

8) Σύγχρονες μάστιγες:

35

42

α. ναρκωτικά, αλκοόλ, κάπνισμα:

40

37

β. σεξουαλικώς μεταδιδόμενα νοσήματα (AIDS, Ηπατίτιδα Β. κ.α):

29

48

9) Οικονομικοί λόγοι:

35

41

10) Δυσκολία έκφρασης της άποψής μας: 

33

43

11) Οι απόψεις των άλλων για εμάς:

47

28

12) Η κατάκτηση των στόχων μας:

51

24

13)Αναφέρετε άλλες αιτίες:

 α. __________________

 β. __________________

 γ. __________________

 

 

ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ (3ο)

Πως αντιδρώ όταν έχω άγχος. 

ΕΡΩΤΗΣΗ

ΝΑΙ

ΟΧΙ

1) Τρώω τα νύχια μου:

33

46

2) Τρίβω τα χέρια μου:

20

59

3) Γίνομαι επιθετικός:

29

50

4) Νευριάζω εύκολα:

50

23

5) Έχω τάσεις φυγής:

38

41

6) Φωνάζω:

44

35

7) Γελάω νευρικά:

33

46

8) Παίρνω βαθιές αναπνοές:

43

36

9) Κλαίω:

31

48

10) Γίνομαι υπερκινητικός:

36

43

11) Δαγκώνω το μολύβι μου:

25

54

12) Έχω συχνοουρία:

18

61

13) Με πιάνει ένας κόμπος στον λαιμό:

29

50

14) Δαγκώνω τα χείλη μου:  

38

41

15) Πιάνω τα μαλλιά μου:

18

61

16) Κουνάω το πόδι μου:

51

28

17) Χτυπώ το στυλό στο θρανίο:  

36

43

18) Μουτζουρώνω το θρανίο μου:

39

40

19) Ενοχλώ τον διπλανό μου:

20

59

20) Μιλώ άσχημα:

20

59

21) Καπνίζω:  

12

67

22) Πίνω καφέ:

17

62

23) Πίνω αλκοολούχα ποτά:

13

66

24) Κοκκινίζω:

11

68

25) Αναφέρετε άλλη αντίδραση:

 

 

α. Χλομιάζω

3

 

β. Παγώνουν τα χέρια μου 

3

 

γ. Τρωω

2

 

δ. Ζωγραφίζω

2

 

ε. Ακούω μουσική

1

 

 

Στο πρόγραμμα συμμετείχαν:

Α΄Γυμνασίου

Μακρή Ειρήνη

Παναγιώτου Ειρήνη

Παπαδογιάννη Ελένη Σαλάτα Μαρία

Τσεκούρα Δήμητρα

Χαμονικολάου Αθανασία-Παντελίτσα

Γ΄Γυμνασίου

Βασιλείου Ιωάννης

Καρούτης Δημήτριος

Κυπαρίσση Γραμματή

Ξυνού Μαρίνα

Στάθη Ασπασία

Χιώτης Γεώργιος

Α΄Λυκείου

Αλαμανιώτης Παναγιώτης

Καραδήμου Ελένη

Καραφέρη Κυριακή

Μιχοπούλου Κωνσταντίνα

Μπουκουβάλας Βασίλειος Πέτση Αικατερίνη
Πλασταρά Αικατερίνη Σαλάτα Ελένη

Χαμονικολάου Θέμιδα-Αθανασία

Β΄Λυκείου

Φυσέκης Δημήτριος

 

Υπεύθυνοι Καθηγητές:

¶ννα Μαρία Κουτσιρίμπα

Φιλόλογος ΠΕ2

Ιωάννης Καραφέρης

Φυσικός ΠΕ4

 

mail@gym-pteleou.mag.sch.gr