22
Φεβ
2013
Τρώω πρωϊνό και πετάω

ΘΕΜΑ: ΤΡΩΩ ΠΡΩΙΝΟ ΚΑΙ ΔΕΚΑΤΙΑΝΟ ΚΑΙ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΕΤΩ!

Στο σχολείο μας, κατά τη σχολική χρονιά 2012-2013, πραγματοποιείται πρόγραμμα αγωγής υγείας, με σκοπό την υιοθέτηση της πιο σημαντικής διατροφικής συνήθειας, δηλαδή της λήψης ενός πλήρους πρωινού γεύματος.

Μελέτες έχουν δείξει ότι τα παιδιά που δεν τρώνε πρωινό έχουν χειρότερη επίδοση στις εργασίες που απαιτούν συγκέντρωση και εγρήγορση, ενώ αισθάνονται πολλές φορές πιο κουρασμένα και νωχελικά. Ακόμα και στα παιδιά που τρώνε πρωινό, φαίνεται ότι μειώνεται η επίδοσή τους προς το μεσημέρι. Ένα παιδί πρέπει να προσλαμβάνει τροφή περίπου κάθε 4 ώρες, για να διατηρεί τα επίπεδα γλυκόζης στο απαραίτητο επίπεδο, ώστε να τροφοδοτείται ικανοποιητικά ο εγκέφαλος και το νευρικό σύστημα. Ο εγκέφαλος του παιδιού έχει το μέγεθος του ενήλικα, αλλά το ήπαρ του είναι ακό?α ?ικρό και το εναποθηκευμένο εκεί γλυκογόνο ?πορεί να ικανοποιήσει τις ανάγκες σε γλυκόζη ?όνο για 4 ώρες.

Μέχρι στιγμής, καθώς το πρόγραμμα βρίσκεται σε εξέλιξη, οι μαθητές έχουν απαντήσει και επεξεργαστεί ερωτηματολόγια που αφορούν στις τωρινές τους διατροφικές συνήθειες, εντοπίζοντας λάθη και παραλείψεις. Αξίζει, εδώ, να αναφέρουμε κάποιες διαπιστώσεις: πολλοί μαθητές παραλείπουν το πρωινό γιατί φεύγουν βιαστικά για το σχολείο. Άλλοι, πάλι, παραδέχονται ότι ντρέπονται να φέρουν στο σχολείο κολατσιό από το σπίτι. Το πρόγραμμα επιδιώκει να αλλάξει τον τρόπο σκέψης με αργά αλλά σταθερά βήματα. Είναι, ίσως, δύσκολο για ένα παιδί να εντάξει το πρωινό στην καθημερινότητά του, ιδιαίτερα όταν ζει σε ένα σπίτι, όπου οι γονείς δεν τρώνε πρωινό. Σημαντικό είναι, να γίνει σταδιακά η εισαγωγή τροφίμων στο πρωινό: στην αρχή ?όνο ένα ποτήρι γάλα, ?ετά προσθέτοντας μια φέτα ψω?ί ?ε μέλι, και στο τέλος κάποιο φρούτο ή φυσικό χυμό. Επίσης, θα μπορούσε, ?έχρι το παιδί να συνηθίσει το πρωινό, να ενισχυθεί λίγο το δεκατιανό γεύμα (πρόγευ?α), φτιάχνοντας ένα τοστ με υλικά της επιλογής μας, που μπορεί να ανταγωνιστεί σε γεύση την τυρόπιτα του κυλικείου. Στην παρουσίαση του πρωινού στο σχολείο, τα παιδιά γεύθηκαν ένα απλό και σπιτικό πρωινό, βοήθησαν στην προετοιμασία του και δεν φάνηκαν να ντρέπονται όταν άνοιξαν αλουμινόχαρτα στο χώρο του σχολείου.

Η δημοσιογραφική έρευνά της α΄ομάδας ξεκίνησε από την τοπική κοινωνία και αντλώντας πληροφορίες από τους μεγαλύτερους, σχετικά με το πρωινό από την εποχή των παππούδων μας μέχρι σήμερα. Μέσω της προσωπικής συνέντευξης, τα παιδιά κατέγραψαν διατροφικές συνήθειες του παρελθόντος που παραμερίστηκαν αλλά δεν ξεχάστηκαν εντελώς, αφού η έρευνά τους έφερε στο σχολείο συνταγές για τηγανόκλουρα, τραχανόπιτα, μπατζίνα, μουσταλευριά κι ελιόψωμο. Τα παιδιά της β΄ομάδας χρησιμοποίησαν το διαδίκτυο για να εντοπίσουν συνεντεύξεις των αγαπημένων τους αθλητών και καλλιτεχνών σχετικά με τη διατροφή τους, συνειδητοποιώντας έτσι πόσο δυναμωτικό και ισορροπημένο πρωινό χρειάζονται για να ανταπεξέλθουν στις απαιτητικές τους υποχρεώσεις. Τέλος, τα μέλη της γ΄ομάδας έκαναν καταγραφή και αξιολόγηση των τροφών του κυλικείου του σχολείου μας. Στην επόμενη φάση της διαδικασίας αναμένεται δραστηριοποίησή τους, σε περίπτωση που απαιτηθούν αλλαγές ή αντικαταστάσεις προϊόντων.

ΥΠΕΥΘΥΝΟΙ ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ:

ΧΡΗΣΤΟΝΑΣΗ ΕΛΕΝΗ
ΦΑΣΟΥΡΑΚΗΣ ΠΕΡΙΚΛΗΣ
ΜΑΡΣΟΥΒΑΝΙΔΗΣ ΜΙΧΑΛΗΣ
ΧΑΤΖΗΠΛΗ ΑΝΔΡΟΜΑΧΗ

Συνημμένα:
ΑρχείοΠεριγραφήΜέγεθος αρχείου
Μεταφόρτωση αυτού του αρχείου (ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ.doc)ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ.doc 26 Kb